پایگاه اطلاع رسانی هواداران دکتر رضا پاشایی

این پایگاه توسط جمعی از هواداران مستقلا اداره می شود

پایگاه اطلاع رسانی هواداران دکتر رضا پاشایی

این پایگاه توسط جمعی از هواداران مستقلا اداره می شود

پایگاه اطلاع رسانی هواداران دکتر رضا پاشایی

رضا پاشایی در سال 1354 در تبریز به دنیا آمد.ایشان دارای مدرک دکتری مدیریت هستند. از مسئولیت های فعلی ایشان می توان موارد زیر را اشاره نمود:

مدیر عامل شرکت طاها صنعت تبریز
رئیس انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور
نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعات خودرو استان آذربایجان شرقی
سرپرست هیئت کاراته استان آذربایجان شرقی

دکتر رضا پاشایی عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور، مهم‌ترین عوامل بروز رکود شدید اقتصاد ایران تحریم‌های اقتصادی نظیر تحریم نفتی و تحریم‌های مالی که منتج به کاهش درآمد نفتی، بی ثباتی نرخ ارز، حاکمیت نظام چند نرخی، سخت تر شدن مبادلات مالی و کالایی با کشورهای خارجی و همچنین افزایش ریسک و نا اطمینانی و کاهش امنیت اقتصادی دانست.


 

خبرنگار فرهنگی بسیج کارگری سپاه عاشورا با آقای رضا پاشایی مدیر عامل شرکت طاها صنعت تبریز و عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور مصاحبه ای ترتیب داده است که به شرح زیر می باشد:

 

در خصوص کارخانه مطبوع و سمتی که در صنعت استان دارید توضیحاتی ارائه فرمائید؟ (تاسیس شرکت، تعداد نفرات اولیه، نوع کالای تولیدی و …)

اینجانب رضا پاشایی بنا به حرفه و تخصص پدری خود، از دوران نوجوانی علاقه‌ی شدیدی به کار صنعت و تراشکاری داشته‌ام. با توجه به علاقه وافر به امر صنعت، تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک خود را در رشته مهندسی ماشین‌آلات و ساخت و تولید به اتمام رسانده و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت MBA در دانشگاه تبریز گذراندم. همزمان با تحصیل اقدام به ایجاد کارگاه تراشکاری نموده و فعالیت تولیدی و صنعتی خود را آغاز نمودم و در حال حاضر دانشجوی دکتری در رشته مدیریت DBA هستم.

با توجه به جایگاه استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت ایران از یک طرف و علاقه وافر من به صنعت از طرف دیگر، باعث شد با توکل بر خدا وارد عرصهی کارآفرینی شوم و در سال ۷۶ اقدام به تأسیس کارگاه کوچک تراشکاری مطمئن شده و در سال ۸۳ کارگاه خود را به کارخانه دقیق تراش ۵ تبریز تغییر دادم.

به عنوان مدیر عامل آن شرکت از سالهای ۸۳ – ۸۷ مشغول به تولید بوده ام و بعداً در سال ۸۷ با تأسیس شرکت طاها صنعت تبریز فعالیت تولیدی و صنعتی خود را گسترش داده و شروع به کارآفرینی مجدد نموده‌ام که تعداد نفرات بالای ۲۰ نفر بوده و نوع کالای تولیدی این شرکت، تولید انواع قطعات خودرو سواری و تراکتور میباشد و در کنار این نوع فعالیت‌ها به عنوان مشاور عالی انجمن قطعات تراکتور و ادوات کشاورزی و عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعات خودرو کشور و رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو استان و عضو هیئت رئیسه انجمن ماشین سازان و قطعات خودرو تبریز می‌باشم.

شایان ذکر است اینجانب علاوه بر فعالیت صنعتی، در عرصه ورزش نیز فعالیت داشته و به عنوان سرپرست کاراته استان آذربایجان شرقی مشغول خدمت می‌باشم.

 

در مورد صادرات کارخانه تنوع و کشورهای هدف توضیحاتی مبسوطی ارائه فرمایید. کالای تولیدی کارخانه مشابه خارجی دارد؟ فضای رقابت چگونه است؟

این شرکت علاوه بر تولیدات داخلی، صادر کننده قطعات مذکور و دیگر قطعات صنعتی (واتر پمپ و انواع مجموعه های دیسک ترمز تراکتور) به کشورهای همسایه توسط تجار داخلی می‌باشد. گفتنی است کیفیت محصولات تولیدی مشابه محصولات خارجی و حتی قابل رقابت با قطعات تولیدی آنها می‌باشد. با توجه به اینکه صادرات قطعات خودرو به خارج از کشور دارای اهمیت بوده و این امر مهم در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و می باشد، لذا در تولید قطعات نباید به فروش قطعات در داخل کشور متکی بوده و بایستی تولیدات داخلی قطعات خودرو با کیفیت بالا وارد بازار شوند و با قیمتی مناسبی به رقابت بپردازند تا بتوانیم تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنیم.

این شرکت توانسته مشابه آن دسته از قطعاتی را که از کشور انگلستان و ترکیه به داخل وارد می‌شدند را تولید نموده و با کار خود مرگ بر انگلیس را بر دنیا اعلام نماید.

به نظر جنابعالی علت رکود اقتصادی فعلی در صنایع کشور چیست و چه راهکارهایی برای برون رفت از آن پیشنهاد کنید ؟ (با ذکر رکود اقتصادی بر کارخانه مطبوع)

تصور فضای رقابتی با توجه به وضعیت نابسامان صنعت ایران، کمی تأمل بر انگیز بوده و برای گام نهادن به این وادی باید مشکلات و دشواری‌هایی را تحمل نمود. جهت گام نهادن به فضای رقابت، نوسازی صنایع، ضرورت توجه به مدیریت، ساختار نیروی انسانی، فناوری و تکنولوژی‌های به روز و بازاریابی از اولویت بیشتری برخوردار است.

ضرورت تحقق این اهداف، اتخاذ سیاست‌هایی موفق و مدیریت صحیحی است که پاسخگوی این اولویت‌ها بوده و با تأمین مالی مناسب و تشویق‌های موثر از واحدهای کارآمد و دولت ایجاد گردد. اما متأسفانه با توجه به سیاست‌های اعمال شده در این خطه و همچنین اجرای نادرست قانون خصوصی سازی و عدم اهلیت اکثر خریداران کارخانجات واگذار شده شاهد تعطیلی یا کاهش تولید بالای ۵۰ درصد آنها هستیم و همچنین تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی و خدماتی است که به نظر می‌رسد این امر حاصل برآیند عملکرد ضعیف مدیران و مسئولین هر استان در گذشته و حال می‌باشد که لازم است با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری این تصمیم به دست توانمند مدیران دولت تدبیر و امید حل گردد.

یکی از مسایلی که می توان به آن اشاره نمود مسئله یارانه ها است که می‌توان آن را به اقشار کم درآمد جامعه تخصیص داد و یارانه ی اقشار پردرآمد را قطع نموده و به درآمد حاصله را بخش تولیدات صنعتی و تولیدات کشاورزی تزریق کرد.

از جمله مشکلاتی که صاحبان صنایع و کارخانجات وابسته به انجمن قطعه سازی کشور با آن گریبانگیر هستند، می‌توان به مواردی چون، بی ثباتی ارز، بالا بودن نرخ سود بانکی و جرایم ۶ درصدی وام‌های بانکی، عدم پرداخت حق الزحمه تولید به صورت نقدی، فشار مالیاتهای غیر متعارف و غیر منطقی، درصد پرداختی نرخ بیمه کارفرما می‌باشد، اما می‌توان با ایجاد امکان خرید مواد اولیه از طریق LC داخلی ماهانه صاحبان صنایع را مورد حمایت قرار داد و تولید را رونق بخشید.

مهم‌ترین عوامل بروز رکود شدید اقتصاد ایران تحریم‌های اقتصادی نظیر تحریم نفتی و تحریم‌های مالی که منتج به کاهش درآمد نفتی، بی ثباتی نرخ ارز، حاکمیت نظام چند نرخی، سخت تر شدن مبادلات مالی و کالایی با کشورهای خارجی و همچنین افزایش ریسک و نا اطمینانی و کاهش امنیت اقتصادی را می‌توان نام برد.

 

منبع : سپاه عاشورا

۹۴/۰۶/۲۴
هواداران رضا پاشایی