رونق یک هزار واحد قطعه سازی آذربایجان شرقی با حمایت دولت
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ رضا پاشایی بابیان اینکه افزایش نرخ بیکاری تنها یکی از نتایج رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی است گفت : برخی افراد در حوزه صنعت در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و اینیکی از دلایل اصلی افزایش مشکلات این بخش است که منجر به تضعیف جایگاه آذربایجان شرقی بهعنوان یکی از قطبهای قطعهسازی کشور شده است.
نائب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تبریز همچنین تحریمهای ناعادلانه و رکود را از یکسو و بیبرنامگیهای داخلی چون اخذ مالیاتهای سنگین از بخش صنعت را یکی دیگر از مهمترین دلایل تشدید این وضعیت برشمرد و تاکید کرد: مجموع این عوامل دستبهدست هم دادهاند تا شاهد به شماره افتادن نفسهای صنعت قطعهسازی تولید قطعه در کشور باشیم.
وی افزود : برای برونرفت از این وضعیت در انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو طرحی جامع با عنوان سند احیا و اعتلای صنعت خودروسازی تهیه و تدوینشده که طرحهایی چون وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو نیز میتوانند نمونههای مشابهی از آن باشند که البته جز برنامههای کوتاهمدت بوده و در بلندمدت باید ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودرو موردتوجه قرار گیرند.
پاشایی با تأکید بر لزوم انتقال فنآوریهای روز و افزایش تعداد فطعات تولیدی برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی بیا ن کرد: در سند جامع احیا و اعتلای خودروسازی موضوع ارائه بستههای حمایتی و نظارت درست در این زمینه هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده در نظر گفته شده است.
رییس انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور همچنین ایجاد صندوق حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، واریز درصدی از وجوه واردات خودرو و مازاد درآمد سالیانه دولت از محل چنین وارداتی به این صندوق، ، کاهش درصد سود تسهیلات بانکی، اصلاح قیمت گذاری خودرو بر اساس قانون ماده 100 ، آزادسازی قیمت خودرو بر اساس کار کارشناسی شده، پرداخت یارانه صنعت به بخش خودرسازی، بستر سازی برای تامین مواد اولیه ارزان قیمت ، جلوگیری از قاچاق قطعات و خودرو های بی کیفت و نظارت بر آنها، اصلاح جایگاه صنعت خودرو در رسانه ها، افکار مردمی و مسئولان و تدوین قانون برخورد با تضعیف کنندگان صنعت خودروی کشور را از مهمترین اهداف سند احیا و اعتلای صنعت خودروسازی برشمرد.