صنعت قطعهسازی آذربایجان شرقی نفسهای آخر خود را میکشد
به گزارش خبرنگار مهر، رضا پاشایی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رسانهها بهعنوان یکی از مؤلفههای اصلی در حوزههای آموزش و اطلاعرسانی برای دستیابی به پیشرفت میتوانند نقش مهمی در بهرهگیری از این ظرفیت برای نجات صنعت کشور و استان از رکود فعلی ایفا کنند.
وی بابیان اینکه افزایش نرخ بیکاری تنها یکی از نتایج رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی است، افزود: متأسفانه برخی عوامل و افراد در حوزه صنعت در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و اینیکی از دلایل اصلی افزایش مشکلات این بخش است که منجر به تضعیف جایگاه آذربایجان شرقی بهعنوان یکی از قطبهای قطعهسازی کشور شده است.
نائب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تبریز تحریمهای ناعادلانه و رکود را از یکسو و برخی بیبرنامگیهای داخلی چون اخذ مالیاتهای سنگین از بخش صنعت را از مهمترین دلایل تشدید این وضعیت برشمرد و خاطرنشان شد: مجموع این عوامل دستبهدست هم دادهاند تا شاهد به شماره افتادن نفسهای صنعت قطعهسازی دریکی از قطبهای اصلی آن در کشور باشیم.
وی تصریح کرد: برای برونرفت از این وضعیت در انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو طرحی جامع با عنوان سند احیا و اعتلای صنعت خودروسازی تهیه و تدوینشده که طرحهایی چون وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو نیز میتوانند نمونههای مشابهی از آن باشند که البته جز برنامههای کوتاهمدت بوده و در بلندمدت باید ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودرو موردتوجه جدی باشد.
پاشایی با تأکید بر لزوم انتقال فنآوریهای روز و افزایش تیراژ و تعداد تولید برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی گفت: بر همین اساس در سند جامع احیا و اعتلای خودروسازی موضوع ارائه بستههای حمایتی بجا و نظارت درست در این زمینه هم برای تولیدکننده و هم مصرفکننده مورد تأکید است، موضوعی که در کشور همسایه ترکیه انجامشده و اثرات خود را با تبدیل قطعهسازی و مجموعهسازی به صنعت اول این کشور نشان داده است.
وی در ادامه خاطرنشان شد: تحریم روسیه از سوی برخی کشورها و نیاز آنها به خدمات قطعهسازی فرصت بسیار مناسبی برای رونق این صنعت در کشور بود چراکه شرکتهای روسی بخش عمده در این خصوص را به واحدهای ایرانی و ترکیهای اختصاص داده بودند اما برخلاف رقبای ترکیهای که بهواسطه سیاستهای حمایتی دولت توانستند از این فرصت بهره لازم را ببرند، ما هنوز توفیق قابلتوجهی در این خصوص نداشتهایم.
رییس انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور ایجاد صندوق حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، واریز درصدی از وجوه واردات خودرو و مازاد درآمد سالیانه دولت از محل چنین وارداتی به این صندوق، تخصیص بودجه سالانه به آن، کاهش درصد سود وام های بانکی، اصلاح قیمت گذاری خودرو بر اساس قانون ماده 100 و خارج از دستورات دولتی، آزادسازی قیمت خودرو بر اساس کار کارشناسی شده، پرداخت یارانه صنعت بویژه بخش خودرسازی، تامین مواد اولیه ارزان، جلوگیری از قاچاق قطعات و خودرو های بی کیفت و نظارت بر آنها، اصلاح جایگاه صنعت خودرو در رسانه ها، افکار مردمی و مسئولان و تدوین قانون برخورد با تضعیف کنندگان صنعت خودروی کشور را از مهمترین اهداف سند احیا و اعتلای صنعت خودروسازیبرشمرد.